2023年度10月研究例会(第213回オペラ研究会)

English follows Japanese

開催報告:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所 2023年度10月研究例会

◇日時:2023年10月7日(土)16:30 – 18:00
◇開催方式:オンライン開催(Zoom使用)

◇発表者:森本 頼子
◇所属:名古屋音楽大学
◇題名:「『ロシア大歌劇団』からメトロポリタン・オペラへ――メゾ・ソプラノ歌手ブルスカヤ(1886-1954)のオペラ活動の足跡」
◇発表言語:日本語

◇概要:
ブルスカヤIna Bourskaya(1886-1954)は、1923年にニューヨークのメトロポリタン・オペラにデビューし、1937年まで《カルメン》のタイトル・ロールや、数多くのロシア・オペラのヒロインなどを務めたメゾ・ソプラノ歌手である。ウクライナ(当時は帝政ロシア)に生まれたブルスカヤは、ロシア各地でオペラ歌手として活躍したのちに、L. フョードロフが率いる「ロシア大歌劇団」に加わって亡命し、日本をはじめとする極東各地を巡業した。一座が1919年と21年に巡業した日本では、「カルメン歌い」として名声を博すとともに、ロシアから彼女を追いかけてきたロシア人青年が日本で自殺するというスキャンダルも相まって、世間の大きな注目を集めた。これらの点でブルスカヤは、日本初の「外国人オペラ・スター」の一人になったとみなすこともできる。本発表では、ブルスカヤが渡米前の「ロシア大歌劇団」時代にどのようなオペラ活動をしたのかを、ロシア、日本、中国、アメリカなどに残る資料をもとに読み解く。亡命ロシア人がオペラの世界で大成した足跡をたどりつつ、日本がその舞台の一つとなったことを浮かび上がらせたい。

◇発表者プロフィール:
愛知県立芸術大学大学院音楽研究科博士後期課程(音楽学専攻)修了。博士(音楽)。現在、名古屋音楽大学、金城学院大学、愛知県立芸術大学、各非常勤講師。専門は、西洋音楽史、ロシア音楽史など。おもな著書に『上海フランス租界への招待――日仏中三か国の文化交流』(共編著、勉誠出版、2023年)、『音楽と越境――8つの視点が拓く音楽研究の地平』(編著、音楽之友社、2022年)、論文に「『ロシア大歌劇団』の日本巡業(1919、21年)――関西公演に注目して」(『セーヴェル』第39号、2023年)などがある。

◇司会者 : 山田 小夜歌

*コメント:25名の参加者があった。


Report of Monthly Regular Meeting October2023 (The 213thMeeting of Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization,Waseda University

◇Time and Date: October 7th(Sat.) 2023, 16:30 – 18:00 (JST)
◇Format: Online meeting (Zoom)

◇Presenter: MORIMOTO, Yoriko
◇Affiliation: Nagoya College of Music
◇Title: “From the Russian Grand Opera Company to the Metropolitan Opera: Operatic Career of a Mezzo-soprano Singer, Bourskaya (1886–1954)”
◇Language: Japanese

◇Abstract:
Ina Bourskaya (1886–1954) is a mezzo-soprano singer, who made her debut at the Metropolitan Opera, New York, in 1923, and played the title role in Carmen and was the heroine in many Russian operas till 1937. Born in Ukraine (Imperial Russia), Bourskaya worked as an opera singer throughout Russia. She then joined the Russian Grand Opera Company led by L. Feodoroff and toured the Far East, including Japan. In Japan, where the Company toured in 1919 and 1921, she gained fame for her role as Carmen. Moreover, the scandal of a Russian man who had followed her from Russia suiciding in Japan drew great public attention. Bourskaya can be regarded as one of the first “foreign opera stars” in Japan. This presentation reveals how she performed as an opera singer in the Russian Grand Opera Company, based on documents that remain in Russia, Japan, China, and the United States. This paper traces the process of a Russian emigrant’s success in the world of the opera, and reveals how Japan became one of the stages of her career development.

◇Profile of Presenter:
Yoriko MORIMOTO studied at the graduate school of Aichi University of the Arts, where she received her doctorate in music. She is an adjunct instructor at Nagoya College of Music, Kinjo Gakuin University and Aichi University of the Arts. Her research field is the History of Western and Russian Music. She has published Invitation to the French Concession in Shanghai: Cultural Exchange between Japan, France and China (co-editor, Bensei Shuppan, 2023) and Music and Border: New Horizon of Music Research Opened up by Eight Viewpoints (editor, Ongakunotomosha, 2022). She has also published “Tour of the Russian Grand Opera Company in Japan (1919 and 1921): Focusing on the Performances in the Kansai Region” (Sever No. 39, 2023).

◇Moderator: YAMADA, Sayaka

*Comment: There were 25 participants.