2023年度11月研究例会(第214回オペラ研究会)

English follows Japanese

開催報告:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所 2023年度11月研究例会(第214回オペラ研究会)

◇日時:2023年11月11日(土)16:30 – 18:00
◇開催方式:オンライン開催(Zoom使用)

◇発表者:舘 亜里沙
◇所属:東京藝術大学
◇題名:『ジャン=ピエール・ポネル演出《カルミナ・ブラーナ》(1975)のアレゴリー』
◇発表言語:日本語

◇概要:                                                             ジャン=ピエール・ポネル Jean-Pierre Ponnelle (1932-88) は、20世紀後半を代表するオペラ演出家であると共に、数々のオペラおよび声楽作品を映画化したことでも知られる。その中でも1975年制作のC. オルフ《カルミナ・ブラーナ》は、彼の創造性が発揮された作品であるが、研究対象とされる機会はまだ少ない。

本発表ではポネル演出《カルミナ・ブラーナ》を、とりわけそのアレゴリカルな手法に注目して分析・考察する。同作品では善と悪、男性と女性、仮象と現実の闘いが視覚的に描かれている [Reynolds:1995] のみならず、絵画作品をオマージュしたカットの挿入等によって、テクストと音楽により深い意味が与えられている。こうした手法はポネルの作品への深い洞察であると同時に、同時代に注目されたオペラ演出との関連もうかがえる。同作品の位置づけを敢えてオペラ上演史上で見出すことで、ポネルの演出上の手法を、彼自身の独創的な視点と同時代のオペラ演出の傾向の両側面から考察する。

◇発表者プロフィール:                                                                   東京藝術大学音楽学部楽理科卒業。同大学大学院にて音楽学博士号取得。オペラ研究者として、2018年テルアビブ大学にて国際学会に登壇した他、『オペラ/音楽劇研究の現在:創造と伝播のダイナミズム』(水声社, 2021)等に寄稿。現在、東京藝術大学・弘前大学・常葉大学短大部等で非常勤講師等を務める。                                                              また舞台演出家として多数のオペラ・演劇・音楽朗読劇・ミュージカル等に取り組み、近年は脚本執筆にも力を入れる。 https://arisa-tachi-411.jimdofree.com

◇司会者 : 佐藤 英

コメント: 20 名の参加者があった。


Report of Monthly Regular Meeting November 2023 (The 214th Meeting of Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization,Waseda University

◇Time and Date: November 11th (Sat.) 2023, 16:30 – 18:00 (JST)
◇Format: Online meeting (Zoom)

◇Presenter: TACHI, Arisa
◇Affiliation: Tokyo University of the Arts
◇Title: “Allegories in Carmina Burana (1975), directed by Jean-Pierre Ponnelle”
Language: Japanese

◇Abstract:
Jean-Pierre Ponnelle is one of the most significant directors in the performance history of opera. His achievements as a director are not only stage performances but also movies of opera and other vocal works, in which Carmina Burana (1975) can be said to be an especially creative work. However, there have been few chances for the work to be considered in depth because it steps somewhat beyond performances of opera, whose study focused on direction has only a short history. In this presentation, I will analyze and consider Ponnelle’s direction of Carmina Burana, mainly from the viewpoint of its allegorical aspects. This movie depicts not only “the struggles between good and evil, men and women, fantasy and reality” [Reynolds:1995], but the music and the texts are given profound meanings in various ways, for example, by the insertion of pictorial works. These methods show Ponnelle’s deep insights into the work and the relation with contemporary opera direction. Evaluating this movie in the context of the performance history of opera, we can consider Ponnelle’s direction from both aspects: his unique perspective and the trends of contemporary opera direction.

◇Profile of Presenter:
Arisa Tachi graduated from Tokyo University of the Arts, Department of Musicology. At graduate school, she studied the history of Western music, focusing mainly on performing opera, and was awarded a PhD in musicology. In 2018, she joined The IAJS Thematic Conference 2018 and Human Voice / Animal Voice in Tel Aviv University as a panelist. She is now an Adjunct Instructor at Tokyo University of the Arts, Hirosaki University, and Tokoha University. In addition to her activities as a musicologist, she also has a career as a stage director, having performed many operas, plays, reading dramas, and musicals. Recently she started work as a playwright. https://arisa-tachi-411.jimdofree.com/

◇Moderator: SATO, Suguru

* Comment: There were 20 participants.