English follows Japanese
開催報告:オペラ/音楽劇研究所 2023年度7月研究例会
◇日 時:2023年7月15日(土)16:30 – 18:30
◇開催方式:オンライン開催(Zoom使用)
◇発 表 者:森 立子
◇所属・資格:日本女子体育大学ダンス学科 教授
◇題 名:『ジャン=ジョルジュ・ノヴェール「舞踊とバレエについての手紙」――増補改訂版の考察』
◇発表言語:日本語
◇概要:
J.G.ノヴェールの『舞踊とバレエについての手紙』(初版1760年)は、18世紀バレエ改革の代表的理論書として知られている。だがノヴェールはその後、この初版を増補する形で同書の改訂を続けており、実際、彼の存命中に数種類の増補改訂版が出版されている。
これらの増補改訂版の中にも、初版に含まれる15の手紙はそのまま掲載されており、このことから、ノヴェールの基本的な立場は19世紀初頭の晩年に至るまで不変であったと見ることが出来る。しかしながら一方で、増補改訂版に新たに追加された文章には、初版では触れられていない事項も多く含まれている。
そこで今回の発表では、この「追加された部分」に注目したい。ここには、バレエの制作や上演方法に関するより具体的な情報、ないし提言が含まれていると同時に、初版で展開された主張を修正するような議論も含まれている。この両者について、いくつかの重要なトピックを抽出しながら考察を進めたい。
◇大学院音楽研究科博士後期課程単位取得満期退学。博士(音楽学、東京藝術大学)。現在、日本女子体育大学ダンス学科教授。専門は西洋舞踊史、音楽史。主な著書に、『ノヴェール「舞踊とバレエについての手紙」全訳と解説』(道和書院、2022)、『バレエとダンスの歴史 欧米劇場舞踊史』(共著、平凡社、2012年)、訳書に、ジル・ド・ヴァン『イタリア・オペラ』(白水社、2005年)などがある。また、2018年よりバレエ史研究会を主宰している。
◇司会者 : 釘宮 貴子
*コメント:38名の参加者があった。
Report of Monthly Regular Meeting July 2023 (The 212th Meeting of Opera Research Group)
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
◇Time and Date: July 15th (Sat.) 2023, 16:30 – 18:30 (JST)
◇Format: Online meeting (Zoom)
◇Presenter: MORI, Tatsuko
◇Affiliation, Position:Japan Women’s College of Physical Education, Department of Dance, Professor.
◇Title: “Jean-Georges Noverre’s Lettres sur la danse, et sur les ballets: A Consideration of the Expanded and Revised Editions”
◇Language: Japanese
◇Abstract:
J.-G. Noverre’s Lettres sur la danse, et sur les ballets (first published in 1760) is known as the leading theoretical work of 18th-century ballet reform. However, Noverre subsequently continued to revise the book by making additions to this first edition, and in fact, several editions were published during his lifetime.
These editions include the 15 letters of the first edition, which suggests that Noverre’s basic position remained unchanged from the beginning until his later years. On the other hand, however, the newly added texts in the expanded and revised editions include many items that were not mentioned in the first edition.
In this presentation, we would like to focus on these “added parts.” They contain more specific information and recommendations on how to create and perform ballets, as well as arguments that modify the claims made in the first edition. We would like to discuss both of these issues, identifying a few key topics.
◇Profile of Presenter:
Tatsuko MORI is a professor at Japan Women’s College of Physical Education, Department of Dance. She studied at the graduate school of Tokyo University of the Arts, where she received her doctorate in musicology. Specializing in the history of Western dance with a focus on 18th-century dance thought, she published a complete translation and commentary of Jean-Georges Noverre’s “Lettres sur la danse, et sur les ballets” in 2022 through Dowa Shoin. She has also co-authored “History of Ballet and Dance” (Heibonsha, 2012) and published a complete translation of “Italian Opera” (Hakusuisha, 2005). In addition, she has been leading a Ballet History Study Group since 2018.
◇Moderator: KUGIMIYA, Takako
*Comment: There were 38 participants.