English follows Japanese
<開催概要>
◇日 時:2024年12月7日(土)研究発表16:30-18:00、キーワーズ報告 18:10-19:10
◇開催方式:オンライン開催(Zoom使用)
◇研究発表者:山本まり子(聖徳大学)
◇キーワーズ報告者:佐藤英(日本大学)
◇司会者:釘宮貴子
◇言語:日本語
◇主 催:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所
■『ドイツ・ロマン主義音楽におけるメルヒェンオペラの系譜―フンパーディンクを軸として―』山本まり子
<発表要旨>
「メルヒェンオペラ(Märchenoper)」の語は、狭義には「メルヒェンを題材にしたオペラ」と認識されるが、広義には「伝承由来の素材、妖精、魔法の登場等の要素を含むオペラ」と捉えることができる。もっとも広く知られているメルヒェンオペラはエンゲルベルト・フンパーディンクの《ヘンゼルとグレーテル》であろう。
本発表ではメルヒェンオペラ成立と変遷の全体状況に鑑み、《ヘンゼルとグレーテル》と彼の他のオペラを軸にして、1)19世紀ドイツ文化における伝承文化とグリム童話、2)R. ヴァーグナーの楽劇をめぐる歴史的展開という2つの視座から、ドイツ語圏におけるメルヒェンオペラの複層的な特質を浮き彫りにすると同時に、オペラ受容の観点からメルヒェンオペラの上演実態に着目することで、メルヒェンオペラの実相に迫りたい。
<発表者プロフィール>
聖徳大学音楽学部教授、日本声楽家協会理事。国立音楽大学、お茶の水女子大学大学院、ハンブルク大学音楽学研究所(DAAD奨学生)で、声楽、続いて音楽学を学ぶ。博士(人文科学)[お茶の水女子大学]。研究対象はマーラーの作品及びドイツ・ロマン派オペラ。共著書に『超域する異界』『キーワードで読むオペラ/音楽劇 研究ハンドブック』等、最近の論考に「聖徳大学所蔵G. マーラーの自筆書簡(1889年)と当時の彼の音楽活動―ブダペスト着任時の仕事をめぐって―」(『音楽文化研究』23(2024))。
■キーワーズ報告:佐藤英
<概要>
1925年から1938年までに行われたザルツブルク音楽祭のラジオ放送について、放送の計画と実績・影響等を分析しながら、その意味を考察する。
キーワーズ:ザルツブルク音楽祭 ラジオ番組 オーストリア
<報告者プロフィール>
日本大学教授、早稲田大学オペラ/音楽劇研究所招聘研究員。博士(文学)。専門:ドイツ近現代文化研究(音楽・文学)。共著『キーワードで読むオペラ/音楽劇研究ハンドブック』(2017)、共著『オペラ/音楽劇研究の現在』(2021)、論文「1930年代ベルリンにおけるクレメンス・クラウスの音楽活動」(2021)、論文「ナチス・ドイツ時代のラジオ音楽番組「ドイツの巨匠による不滅の音楽」に関する研究」(2023)、共訳『第三帝国のオーケストラ―ベルリン・フィルとナチスの影』(2009)など。
<参加申込方法>
事前登録が必要です。参加希望者はできるだけ前日の12月6日(金)までに以下のURLから事前登録をしてください。
URL:
https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tJMsf-6hqzgtHtcUyCuHk4kMf9HIABosTMG7
※Zoom自動登録制なので、主催者側からはズーム招待状をお送りしません。(なお飛び入り参加も可能です。)
※ご出席の際フルネームの表示をお願いします。発言時以外はミュートおよびビデオ・オフにしてください。スクリーンショット撮影、録音、録画等は厳にお控え願います。また司会者の指示にしたがってください。
<問合せ先>
総合研究機構オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(この例会案内は後ほど Facebookと X(旧Twitter)でも発信されますので、そちらでも見ることができます。)
Monthly Regular Meeting December 2024 (224th Meeting of the Opera Research Group)
◇Time and Date:December 7th (Sat.) 2024, Research Report 16:30 – 18:00, Keywords Report 18:10 – 19:10 (JST)
◇Format: Online meeting (Zoom)
◇Presenter: YAMAMOTO, Mariko, Seitoku Universiy
◇Speaker: SATO, Suguru, Nihon University
◇Moderator: KUGIMIYA, Takako
◇Language:Japanese
◇Organaized by:Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
The Genealogy of the “Märchenoper” in German Music of Romanticism: With a focus on E. Humperdinck: YAMAMOTO, Mariko
Abstract
The term “Märchenoper” (“fairy-tale operas”) is narrowly defined as “operas based on Märchen (fairy tales),” but in a broader sense it can be understood as “operas that include elements such as materials from folklore, the appearance of fairies, and magic.” The most widely known Märchenoper is probably Engelbert Humperdinck’s “Hansel and Gretel.”
In view of the historical and regional differences and changes in Märchenoper, this presentation will focus especially on “Hansel and Gretel” and Humperdinck’s other operas from two perspectives: 1) folklore culture and Grimms’ fairy tales in 19th-century German culture; and 2) historical developments regarding R. Wagner’s music dramas. This will help highlight the multi-layered characteristics of Märchenoper in the German-speaking world. At the same time, I would like to approach the reality of Märchenoper by focusing on the actual performance of Märchenoper from the perspective of opera reception.
Profile of Presenter
Mariko YAMAMOTO is a professor at Seitoku University and is on the board of directors of Japan Vocalists Forum. She studied singing and then musicology at Kunitachi College of Music, Ochanomizu University, and the Musicological Institute at the University of Hamburg (as a DAAD Scholar). She received her Ph.D. in musicology at Ochanomizu University. Her research interests are Gustav Mahler’s symphonic and vocal works as well as German Romantic operas. She is a co-author of the book Choiki suru Ikai (Beyond the boundaries of the other world) (2013). Her recent articles include “On the autograph letter of G. Mahler (1889) in the collection of Seitoku University and his musical activities at that time,” (Ongaku Bunka Kenkyu (Journal of Music Culture), 23 (2024)).
Keywords Report: SATO, Suguru
Abstract
This project examines the broadcast programs of the Salzburg Festivals, focusing primarily on their planning and impact on listeners, with a particular analysis of the years 1925 to 1938.
◇Keywords: Salzburg Festival / radio programs / Austria
Profile of Speaker
Professor at Nihon University. Ph.D. (Literature). Visiting Research Fellow at the Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre. Special research fields: German Studies (Music and Literature). Sato is the author of “Clemens Krauss’s Musical Activities of the 1930s in Berlin” (2021) and “A Study of the Radio Series “Unsterbliche Musik deutscher Meister” (1944/45) in Nazi Germany” (2023), translator of “Das Reichsorchester. Die Berliner Philharmoniker und der Nationalsozialismus” by Misha Aster (Joint translation, Japanese translation, 2009) and coauthor of “Handbook for Opera and Music Theatre Studies – Reading Keywords” (2017) and “Opera and Music Theatre Studies Today – Dynamism of Creation and Spread” (2021).
Registration
Registration is required by December 6th (Fri.). Please register through the following URL:
https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tJMsf-6hqzgtHtcUyCuHk4kMf9HIABosTMG7
*Please show your full name on the display, mute yourself, and turn off the video, except when talking; refrain from taking screenshots, recordings, etc., and follow the moderator’s instructions.
Contact
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(This information will be sent later by Facebook and X (Twitter). You can see it there, too.