開催案内:2024年度1月研究例会(第225回オペラ研究会)

Monthly Regular Meeting January 2025 (225th Meeting of the Opera Research Group)

English follows Japanese

■『現代音楽劇における「愛」の表象―ハヤ・チェルノヴィンの《ハート・チェンバー》(2019)を例として―』北川千香子

<開催概要>
◇日 時:2025年1月18日(土) 16:30~18:00
◇場 所:西早稲田キャンパス54号館204教室 およびZoom配信
◇発表者:北川千香子(慶應義塾大学准教授)
◇司会者:平林宣和
◇言 語:日本語
◇主 催:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所

<発表要旨>
古よりオペラの主題であり続けてきた「愛」というテーマは、21世紀の音楽劇においても重要な位置を占めている。それはどのように表象されているのだろうか。そしてその表象は現代社会における新たな愛のあり方への応答なのか、あるいは時代を超えた普遍的なものなのだろうか。本発表の目的は、イスラエル出身の作曲家ハヤ・チェルノヴィン(1957年生まれ)の音楽劇《ハート・チェンバー》(Heart Chamber)を例に取り上げ、これらの問いを検証することにある。彼女の4作目となるこの音楽劇は、ベルリン・ドイツ・オペラの委嘱作品として創作され、2019年に初演された。約85分の本作品に登場するのは、名のない男女二人と、彼らの「内なる声」を担う二人の歌手だけである。これといった出来事もないまま、見知らぬ二人が出会い、互いに惹かれ合い、葛藤したり離反したりするプロセスが全体をなしている。この一見ありふれた男女の愛のあり様が21世紀の音楽劇で主題化されることに、いかなる意義があるのだろうか。チェルノヴィン自身によるテキストおよび音楽の分析を通じて、本作品に描かれる愛の諸相を、社会文化学的な視角を交えながら考察する。

<参加申込方法>
事前登録が必要です。参加希望者はできるだけ前日の1月17日(金)までに以下のURLから事前登録をしてください。

URL:
https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tJMkduyorTkoHN2WC0AX3_yHnd51wriBi4RR
※Zoom自動登録制なので、主催者側からはズーム招待状をお送りしません。(なお飛び入り参加も可能です。)
※ご出席の際フルネームの表示をお願いします。発言時以外はミュートおよびビデオ・オフにしてください。スクリーンショット撮影、録音、録画等は厳にお控え願います。また司会者の指示にしたがってください。

<問合せ先>
オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)

(この例会案内は後ほど Facebookと X(旧Twitter)でも発信されますので、そちらでも見ることができます。)

<発表者プロフィール>

慶應義塾大学商学部准教授。広島大学、テュービンゲン大学、ウィーン大学でドイツ文学と演劇学を専攻。2009年から2013年まで、ドイツ学術交流会の給付留学生としてベルリン自由大学にて演劇学を専攻、同大学でPh.D.取得。博士論文は„Versuch über Kundry – Facetten einer Figur“(Peter Lang, 2015)として出版。専門領域は演出美学、特にワーグナー以降のオペラ/音楽劇研究。近年は現代音楽劇における沈黙、静寂、間など不在性の諸相にフォーカスしている。

 


Monthly Regular Meeting January 2025 (225th Meeting of the Opera Research Group)

“Portrayal of ‘Love’ in Contemporary Music Theatre: An Examination of Chaya Czernowin’s Heart Chamber”. KITAGAWA, Chikako

Abstract

The theme of ‘love’, which has long been a central subject in opera, continues to hold a significant place in 21st-century music theatre. How is this theme represented today? A pertinent question is whether this representation responds to new conceptions of love in contemporary society or embodies something timeless and universal. This presentation aims to explore this question by examining Heart Chamber, a music theatre work by the Israeli composer Chaya Czernowin (1957–). Premiered in 2019 as a commission by the Deutsche Oper Berlin, this piece, that is, Czernowin’s fourth music theatre work, runs for approximately 85 minutes and features only 2 unnamed characters, a man and a woman, along with 2 singers who embody their ‘inner voices’. Without any notable events, the narrative revolves around the two strangers who meet, become attracted to each other, and navigate the process of conflict and separation. It is worth examining the significance of the portrayal of this seemingly ordinary dynamic between a man and a woman as a central theme in 21st-century music theatre. Most texts authored by Czernowin depict men and women oscillating between polar emotions and capture them in various phases. The highly diverse vocal expressions, breathing patterns, noises, and music woven by the orchestra, chorus, and electronic sounds represent both the pursuit of unknown auditory experiences and the depiction of the inner landscape of humans influenced by love. This presentation will analyse the various aspects of love depicted in the work by incorporating a sociocultural perspective.

Event Outline
  • Time and Date: January 18th (Sat.) 2025, 16:30 – 18:00 (JST)
  • Format: HyFlex (On-Campus and Online meeting (Zoom))
  • Venue: Waseda University, Nishi-Waseda Campus, Room 204 of Building 54                                                                                                                        Access: https://www.waseda.jp/fsci/en/access/
    *No advance registration is required.
  • Presenter: KITAGAWA, Chikako
  • Affiliation: Keio University
  • Moderator: HIRABAYASHI, Norikazu
  • Language: Japanese
  • Organized by: Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
Registration

Participate Online
Registration is required by October 4th (Fri.). Please register through following URL:

https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tJ0qceivrDoiEtSuznvvbSwoT633HZSOMtAv

*Please show your full name on the display, mute yourself and turn off the video except when talking, refrain from taking screenshots, recordings etc. and follow the moderator’s instructions.

Contact

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/

e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(This information will be sent later by Facebook and X(Twitter). You can see it there, too.)

<Profile of Presenter>

Associate Professor at Keio University. As a DAAD scholarship holder, she graduated in 2013 from the Freie Universität Berlin (Institute of Theater Studies), with the dissertation Versuch über Kundry – Facetten einer Figur (Experiment on Kundry – Facets of a Character, published by Peter Lang, 2015). PhD.

Her main areas of research include Wagner’s dramatic oeuvre, as well as the staging aesthetics of opera and music theatre. Her current research projects are focused on the analysis of the phenomena of silence and stillness in music theatre, from Wagner to the present.