開催報告:2024年度10月研究例会(第222回オペラ研究会)

English follows Japanese

  • 日時:2024年10月5日(土)16:30 – 18:00
  • 場所:ハイフレックス形式(対面とZoomによるオンラインの併用)
  • 対面会場:早稲田大学  西早稲田キャンパス(理工学術院キャンパス)54号館204教室
  • 発表者:井上 登喜子
  • 所属:お茶の水女子大学
  • 題名:『明治・大正期における上演文化と合唱文化の交差――児童劇と大学合唱団に注目して――』
  • 言語:日本語

『明治・大正期における上演文化と合唱文化の交差――児童劇と大学合唱団に注目して――』井上登喜子

概要:

近代日本のオペラ受容が、まずもって知識人の著作物等の「記されたもの」からの受容(明治期のワーグナー・ブームなど)に始まり、それに続いて、明治末期から大正期に、さまざまな音楽劇の上演の試み(東京音楽学校生、帝劇、浅草オペラ)がなされたことはよく知られる。本研究は、黎明期の音楽劇の上演をめぐる諸問題のうち、「声を合わせて歌う」、「音楽を聴く」、「音楽に合わせて動作をする」という「身体文化」に注目し、同時代の洋楽受容と学校教育の文脈から検討するものである。音楽劇の上演に必要不可欠な「身体文化」の習得が、明治・大正期の学校教育における唱歌教育と舞踊教育の結びつきのなかで、または、旧制大学を中心に全国に普及した合唱文化を通して、どのように理解され、実践されてきたのかを考察する。本発表では、(1)お伽歌劇《ドンブラコ》などの児童劇や唱歌劇、(2)大学合唱団やグリークラブによるオペラ抜粋の合唱レパートリーの検討を通して、明治・大正期における音楽劇の上演文化の一端を、合唱文化との関わりから明らかにしたい。

発表者プロフィール:

お茶の水女子大学教授。博士(人文科学/音楽学)。音楽文化形成の諸相について、近代の日本と欧米の演奏会文化や聴取文化を中心に歴史的、実証的方法から研究している。主著に、Western classical music in a non-Western culture: The repertoires of Japanese professional orchestras in the twentieth century (Poetics)、『オーケストラと日本人』(アルテスパブリッシングより近刊)、『「聴くこと」の革命:ベートーヴェン時代の耳は「交響曲」をどう聴いたか』(共訳)など。

司会者:佐藤英

コメント:38名(会場11名、オンライン27名)の参加者があった。

問合せ先
早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)


Report of Monthly Regular Meeting October 2024  ( 222nd Meeting of Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization,Waseda University

  • Time and Date: October 5th (Sat.) 2024, 16:30 – 18:00 (JST)
  • Format: Hyflex (On-Campus and Online meeting (Zoom))
  • Venue: Waseda University,  Nishi-Waseda Campus, Room 204 of Building 54
  • Presenter: INOUE, Tokiko
  • Affiliation:  Ochanomizu University
  • Title: “Crossroad between Music Dramas and Choral Culture in the Meiji and Taisho Periods: Focusing on Children’s Operettas and College Choirs”
  • Language: Japanese

 

  • Abstract: The reception of opera in modern Japan began with an acceptance of operas based solely on “written information”, followed by various attempts to stage music dramas by students of the Tokyo Music School, the Imperial Theater, and the Asakusa Opera in the late Meiji and Taisho periods. Among the issues surrounding the performance of music drama in its early days, this study focuses on the “physical culture” such as “singing along with the voice”, “listening to music”, and “acting to the music”, and examines it in the context of the acceptance of Western music and school education.This study examines how “physical culture”—essential for the performance of music drama—was understood and practiced in the connection between shoka (school song) and dance in school education during the Meiji and Taisho periods, as well as in the choral activities that spread throughout the country, particularly in universities. This presentation clarifies the performance culture of music drama in the Meiji and Taisho periods in relation to choral culture through an examination of (1) children’s operettas such as Dom-Brako and shoka (school song) dramas and (2) choral repertoire of opera excerpts by college choirs and glee clubs.

 

  • Profile of Presenter: Tokiko INOUE is a Professor at Ochanomizu University (Japan). She completed a Ph.D. degree in musicology at Ochanomizu University. Her doctoral dissertation was titled A study of choral societies in nineteenth century Dresden: The social aspect of choral activities. She is currently conducting historical and empirical researches on the cultures of performance and appreciation in modern Japan and Western countries. She is the author of the forthcoming book Orchestra and the Japanese (Artes Publishing) and has published numerous articles in academic journals such as Poetics and Journal of the Musicological Society of Japan.

 

  • Moderator: SATO, Suguru
  • Comment: There were 38 (On-Campus 11, Online 27) participants.

contact information                                                          Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/

e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)