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研究発表
オペラにおける香りの演出―マスネの《タイス》を題材に―
概要
近年多様化が進むオペラ演出においては、3Dはとうに越えて4DやVRの視点を取り入れる手法が散見される。その中でも古典的な手段の一つである「香り」の活用は、既に19世紀半ばからヨーロッパの舞台演出でなされてきた。とりわけ19世紀に「嗅覚のブルジョワ化」(Corbin 1982)が進んだフランスにおいては、時代とともに変遷する香りの価値観が芸術作品にも反映され、オペラ作品においても、香りや嗅覚が、テキスト、音楽及び舞台演出の重要な要素となっていたといえる。
本発表では、ジュール・マスネ(1842-1912)のオペラ 《タイス》(1894)を題材に、19世紀後半から20世紀初めにかけてのフランス・オペラにおける香りが、テキストと音楽の相乗効果によって表現される様相の特色とその背景を分析する。最終的には、現代にオペラを上演する際の香り演出の可能性を示す。
発表者プロフィール
東京大学連携研究機構ヒューマニティーズセンター特任研究員
東京大学大学院人文社会系研究科文化資源学研究専攻博士課程単位取得満期退学。博士(文学)。博士論文のタイトルは「マスネのオペラ《マノン》における「演出」―文学のオペラ化に関する考察―」。2021年より東京大学ヒューマニティーズセンターに所属。オペラ制作現場にも、演出助手や制作のスタッフとして関わる。現在は、第三共和政のフランス・オペラ、舞台演出、マンガ、デジタル・ヒューマニティーズをキーワードとしつつ、複数の研究プロジェクトに所属。共著に津曲真一、細田あや子編『媒介物の宗教史』リトン、2020年。
※プロフィールは発表当時のものです
開催記録
PRESENTATION
Opera and Scent: Massenet’s Thais as a Subject
Abstract
In recent years, opera productions have become increasingly diversified, with many incorporating 4D and VR perspectives that have long since surpassed 3D. One of the most classic methods, “scent,” has been used in European stage productions since the mid-19th century. Especially in France, where the “bourgeoisification of the sense of smell” (Corbin 1982) progressed in the 19th century, the changing values of fragrance over time were reflected in artistic productions. In operas, scent and the sense of smell were essential elements in the text, music, and stage direction.
In this presentation, using Jules Massenet’s (1842-1912) opera Thais (1894) as a case study, I will analyze the characteristics and background of the synergistic effect of text and music on fragrance in French opera from the late 19th to the early 20th century. Finally, the possibilities of scent production in contemporary operas will be shown.
Profile of Presenter
Dr. Mariko Kasahara is a Project Researcher of the Humanities Center at the University of Tokyo and also an adjunct researcher at the Institute for Research in Opera and Music Theatre at Waseda University. She has just completed her doctoral thesis, “The Mise en Scène of Massenet’s ‘Manon’: Analysis in the making process of an opera derived from a literature,” at the Department of Cultural Resources Studies, Graduate School of Humanities and Sociology at the University of Tokyo. Her current academic interests are in Catholicism and scents depicted in French operas derived from literature during the Third Republic, opera staging, manga, and digital humanities.
*As at the date of meeting