研究発表
20世紀後半のドイツ語圏における《薔薇の騎士》演出の変遷について
概要
本発表では、リヒャルト・シュトラウスによる《薔薇の騎士》(1911年初演)に焦点をあて、20世紀後半のオペラ演出の変遷の一端を明らかにすることを目的とする。台本作者であるフーゴー・フォン・ホーフマンスタール自らが携わった本作の初演の演出は「マリア・テレジア時代のウィーン」という台本上の時代設定を忠実に反映したものとして、初演から100年以上を経た現在でもオペラ演出史の金字塔とされる。その演出の変遷に着眼した論考は少ないものの、本作の演出が文字通り初演に忠実に上演され続けていたわけではない。本発表では、20世紀後半の複数の演出を取り上げ、その相互の影響関係や当時のオペラ演出に関する論評も時代背景として踏まえつつ、その比較分析と批評の分析を行う。ザルツブルクやウィーンでは1960年代まで変化がない一方で、戦後の財政難を背景に本作の演出の視覚的な側面に変化が生じている。1960年代後半には、台本通りの設定の18世紀ではなく、19世紀に時代設定を変更した演出も現れ始めている。分析から初演の演出で示された要素が後続の演出で多様な形で展開されていることを示す。
発表者プロフィール
所属:株式会社コンベンションリンケージ。2021年ウィーン大学文献・文化学部演劇・映像・メディア学科博士課程修了。Ph.D.(ウィーン大学、2021年)。専門はドイツ語圏のオペラ演出・舞台芸術史。博士論文のテーマはリヒャルト・シュトラウスの《薔薇の騎士》の演出史。現在、所属先にて国内・国際の学術系会議運営に従事する。
※プロフィールは発表当時のものです
開催記録
PRESENTATION
The diversification of the staging of Der Rosenkavalier in German-speaking countries in the last half of the twentieth century
Abstract
This presentation sheds light on a part of opera staging history in the last half of the 20th century by focusing on Der Rosenkavalier, by Richard Strauss. The first staging, in which the librettist, Hugo von Hofmannsthal, was intimately involved, was a milestone in opera staging history, as it truly reflected the world of “Vienna in the era of Maria Theresia” in the libretto. Although the diversification of its staging has not been discussed often in the scholarly literature on this work, that does not mean that its staging has been handed down faithfully since the first occasion. This presentation clarifies the features of several productions in the last half of the 20th century by analyzing and comparing them and their critics’ observations with the mutual relationship between such stagings and contemporary discussions about opera staging. The first changes appeared in the visual dimension of the staging in Munich with the financial difficulties of the postwar period as a background. There were contrarily no changes until the 1960s in Salzburg and Vienna. In the last half of the 1960s, a number of productions were set at the end of the 19th century. This analysis shows how elements of the first staging were diversified in subsequent productions.
Profile of Presenter
Position, Affiliation: Convention Linkage, Inc.
Miku Oya received her Ph.D. in 2021 at the University of Vienna. Her main interest is in opera staging and performance history in German-speaking countries. Her doctoral thesis focused on the staging history of Der Rosenkavalier, by Richard Strauss. As a professional conference organizer, she has worked on the operation of national and international conferences since 2021.
*As at the date of meeting