2019年度10月研究例会(第183回オペラ研究会)

English follows Japanese

オペラ/音楽劇のキーワーズ

(1) ラインハルト・カイザーの《高慢な、転落し、再び高位に返り咲いたクロイソス》

(2) メルヒェンオペラ

◇報告者:荻野静男 山本まり子
◇日時:2019年10月5日(土)16:30-18:40
◇会場:早稲田大学 早稲田キャンパス 3号館 606教室

(1) ラインハルト・カイザーの《高慢な、転落し、再び高位に返り咲いたクロイソス》(16:30 ~ 17:30)

◇報告者:荻野静男
◇言語:日本語

概要

主に次のトピックについて考察し、本オペラの諸相を吟味する:

帝国自由都市ハンブルク/啓蒙主義/オペラと都市市民層/プロテスタント教会との確執/クロイソスの形姿/リブレット、音楽、舞踊

報告者プロフィール

早稲田大学政治経済学部教授、オペラ/音楽劇研究所長。芸術学、ドイツ語圏文化の研究。共著『キーワードで読むオペラ/音楽劇研究ハンドブック』(2017)、論文『イングマール・ベルイマンによる《魔笛》の映画化』(2015)、翻訳『アンドレア・ゴットダン著「ヴァーグナーとその時代の造形芸術」』(2019)等

※プロフィールは発表当時のものです

(2) メルヒェンオペラ(17:40 ~ 18:40)

◇報告者:山本まり子
◇言語:日本語

概要

「メルヒェンオペラ」の様相を、以下の文学的・音楽的諸観点から検討する。

語義/音楽史上の位置づけ/成立の背景と変遷/対象とされた口承・書承文芸の特徴/音楽作品としての特徴/代表的作品群。

報告者プロフィール

聖徳大学音楽学部教授、早稲田大学オペラ/音楽劇研究所招聘研究員、日本声楽家協会理事。博士(人文科学)〔お茶の水女子大学〕。マーラーを中心にドイツ語圏の声楽作品とその周辺を研究。共著書に『超域する異界』『ヴァーグナーの舞台作品におけるドラマ性』など。

※プロフィールは発表当時のものです


開催記録

2部構成
司会:中村良(1) ; 佐藤英(2)
参加者:20名


Keywords for Opera and Music Theatre

(1) Der hochmütige, gestürzte, und wieder erhabene Croesus by Reinhard Keiser

(2) Märchenoper

◇Presenter: OGINO, Shizuo ; YAMAMOTO, Mariko
◇Time and Date: October 5th (Sat.) 16:30-18:40
◇Venue: Waseda University, Waseda Campus, Room 606 of Building 3

(1) Der hochmütige, gestürzte, und wieder erhabene Croesus by Reinhard Keiser (16:30-17:30)

◇Presenter: OGINO, Shizuo
◇Language: Japanese

Abstract

This project considers the opera Der hochmütige, gestürzte, und wieder erhabene Croesus (The Proud, Overthrown and Again Exalted Croesus) and examines some relevant aspects including the Freie Reichsstadt Hamburg, the Enlightenment , opera and citizens of the city, conflicts with Protestant Church, the figure of Croesus, and finally the opera’s libretto, music, and its dance elements.

Profile of Presenter

Professor, Faculty of Political Science and Economics and Director, Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre. Special research fields: Science of Art, German Studies. Ogino is the author of “Ingmar Bergmans Verfilmung der Zauberflöte” (research paper, 2015), translator of “Wagner und die bildende Kunst seiner Zeit” by Andrea Gottdang (Japanese translation, 2019) and coauthor of Handbook for Opera and Music Theater Studies-Reading Keywords (2017).

*As at the date of meeting

(2) Märchenoper (17:40-18:40)

◇Presenter: YAMAMOTO, Mariko
◇Language: Japanese

Abstract

This project examines “Märchenoper” (fairy-tale opera) from the following literary and musical viewpoints. First, the presenter defines the term and explains its position in music history. Then historical background and the development of the genre is provided. The presenter explains features of the texts in the relevant oral and written literatures. Finally, musical features of the genre and representative works are discussed.

Profile of Presenter

PhD (musicology) / Professor, Faculty of Music, Seitoku University / Adjunct researcher at the Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre / Trustee of Japan Vocalists Forum. Yamamoto’s research focuses especially on the works of Gustav Mahler and his contemporaries. She has collaborated on books such as Exporing “Ikai (Otherworld)” (2013) and Die Dramatizität in den Bünenwerken Richard Wagners (2014).

*As at the date of meeting


Meeting Report

Double bill
Moderator: NAKAMURA, Ryo (1) ; SATO, Suguru (2)
There were 20 participants.