開催報告:2024年度1月研究例会(第225回オペラ研究会)

English follows Japanese

開催報告:2024年度1月研究例会(第225回オペラ研究会)

  • 日 時:2025年1月18日(土)16:30-18:00
  • 場 所:早稲田大学西早稲田キャンパス54号館204教室 およびZoom配信
  • 発表者:北川千香子(慶應義塾大学准教授)
  • 司会者:平林宣和
  • 題 目:『現代音楽劇における「愛」の表象―ハヤ・チェルノヴィンの《ハート・チェンバー》(2019)を例として―』
  • 言 語:日本語

概要:
古よりオペラの主題であり続けてきた「愛」というテーマは、21世紀の音楽劇においても重要な位置を占めている。それはどのように表象されているのだろうか。そしてその表象は現代社会における新たな愛のあり方への応答なのか、あるいは時代を超えた普遍的なものなのだろうか。本発表の目的は、イスラエル出身の作曲家ハヤ・チェルノヴィン(1957年生まれ)の音楽劇《ハート・チェンバー》(Heart Chamber)を例に取り上げ、これらの問いを検証することにある。彼女の4作目となるこの音楽劇は、ベルリン・ドイツ・オペラの委嘱作品として創作され、2019年に初演された。約85分の本作品に登場するのは、名のない男女二人と、彼らの「内なる声」を担う二人の歌手だけである。これといった出来事もないまま、見知らぬ二人が出会い、互いに惹かれ合い、葛藤したり離反したりするプロセスが全体をなしている。この一見ありふれた男女の愛のあり様が21世紀の音楽劇で主題化されることに、いかなる意義があるのだろうか。チェルノヴィン自身によるテキストおよび音楽の分析を通じて、本作品に描かれる愛の諸相を、社会文化学的な視角を交えながら考察する。

発表者プロフィール:

慶應義塾大学商学部准教授。広島大学、テュービンゲン大学、ウィーン大学でドイツ文学と演劇学を専攻。2009年から2013年まで、ドイツ学術交流会の給付留学生としてベルリン自由大学にて演劇学を専攻、同大学でPh.D.取得。博士論文は„Versuch über Kundry – Facetten einer Figur“(Peter Lang, 2015)として出版。専門領域は演出美学、特にワーグナー以降のオペラ/音楽劇研究。近年は現代音楽劇における沈黙、静寂、間など不在性の諸相にフォーカスしている。

司会者:平林宣和

コメント:23名(教室6名、Zoom17名)の参加者があった。

問合せ先
早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)


Report of Monthly Regular January 2025 (225th Meeting of the Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University

  • Time and Date: January 18th (Sat.) 2025, 16:30 – 18:00 (JST)
  • Format: HyFlex (On-Campus and Online meeting (Zoom))
  • Venue: Waseda University, Nishi-Waseda Campus, Room 204 of Building 54
  • Presenter: KITAGAWA, Chikako
  • Affiliation: Keio University
  • Title: “Portrayal of ‘Love’ in Contemporary Music Theatre: An Examination of Chaya Czernowin’s Heart Chamber
  • Language: Japanese
  • Organaized by:Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
  • Abstract: The theme of ‘love’, which has long been a central subject in opera, continues to hold a significant place in 21st-century music theatre. How is this theme represented today? A pertinent question is whether this representation responds to new conceptions of love in contemporary society or embodies something timeless and universal. This presentation aims to explore this question by examining Heart Chamber, a music theatre work by the Israeli composer Chaya Czernowin (1957–). Premiered in 2019 as a commission by the Deutsche Oper Berlin, this piece, that is, Czernowin’s fourth music theatre work, runs for approximately 85 minutes and features only 2 unnamed characters, a man and a woman, along with 2 singers who embody their ‘inner voices’. Without any notable events, the narrative revolves around the two strangers who meet, become attracted to each other, and navigate the process of conflict and separation. It is worth examining the significance of the portrayal of this seemingly ordinary dynamic between a man and a woman as a central theme in 21st-century music theatre. Most texts authored by Czernowin depict men and women oscillating between polar emotions and capture them in various phases. The highly diverse vocal expressions, breathing patterns, noises, and music woven by the orchestra, chorus, and electronic sounds represent both the pursuit of unknown auditory experiences and the depiction of the inner landscape of humans influenced by love. This presentation will analyse the various aspects of love depicted in the work by incorporating a sociocultural perspective.
  • Profile of Presenter: Associate Professor at Keio University. As a DAAD scholarship holder, she graduated in 2013 from the Freie Universität Berlin (Institute of Theater Studies), with the dissertation Versuch über Kundry – Facetten einer Figur (Experiment on Kundry – Facets of a Character, published by Peter Lang, 2015). PhD. Her main areas of research include Wagner’s dramatic oeuvre, as well as the staging aesthetics of opera and music theatre. Her current research projects are focused on the analysis of the phenomena of silence and stillness in music theatre, from Wagner to the present.
  • Moderator: HIRABAYASHI, Norikazu
  • Comment: There were 23 ( On-Campus 6, Online 17) participants.

contact

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/

e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)