Monthly Regular Meeting February 2025 (226th Meeting of the Opera Research Group)
English follows Japanese
■『温泉地における劇場文化の成立とレビュー形式の展開:「観光音楽劇」論に向けて』葛西周
<開催概要>
- 日 時:2025年2月1日(土) 16:30~18:00
- 場 所:Zoom配信
- 発表者:葛西周(京都芸術大学)
- 司会者:山田小夜歌
- 言 語:日本語
- 主 催:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所
<発表要旨>
本発表は、「観光音楽劇」について議論する糸口として、日本の温泉地におけるレビュー形式のショーをジャンル横断的に検討する。宝塚歌劇や劇団わらび座を挙げるまでもなく、各地の温泉で音楽劇が上演されてきたことは自明であり、それぞれの事例の作品や上演団体に関しては研究が進められている。他方で、それらの実践を包括的に扱う視座は、従来の研究にほとんど見られなかった。しかし近年、演劇学分野では、演劇と観光の相関を捉え直す観光演劇学のアプローチが活発化している。音楽学分野では、たとえばテュービンゲン大学共同センターでイギリスの公衆浴場・温泉街を対象としたプロジェクトが展開されており、上演の場としての温泉地を論じる機運は高まりつつある。そこで本発表では、まず音楽学・演劇学の双方における「観光音楽劇」論の前提となるような研究動向を確認する。その上で、少女歌劇・大衆演劇・バラエティショー等の実践事例から、多ジャンルの音楽が交差し異なる属性・関心・音楽経験を持つ人々が演者・観客として相互作用する場として、温泉地の劇場文化が歴史的に果たしてきた役割を考察する。
<参加申込方法>
事前登録が必要です。参加希望者はできるだけ前日の1月31日(金)までに以下のURLから事前登録をしてください。
URL: https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tJMpc-utrzorEtD0IPXzZnBCWSQwG_QkDA2L
※Zoom自動登録制なので、主催者側からはズーム招待状をお送りしません。(なお飛び入り参加も可能です。)※ご出席の際フルネームの表示をお願いします。発言時以外はミュートおよびビデオ・オフにしてください。スクリーンショット撮影、録音、録画等は厳にお控え願います。また司会者の指示にしたがってください。
<問合せ先>
オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(この例会案内は後ほど Facebookと X(旧Twitter)でも発信されますので、そちらでも見ることができます。)
<発表者プロフィール>
京都芸術大学芸術学部専任講師。東京藝術大学大学院音楽研究科博士課程修了。博士(音楽学)。専門は日本近現代音楽史。早稲田大学高等研究所講師等を経て現職。共著に細川周平編『音と耳から考える:歴史・身体・テクノロジー』(アルテスパブリッシング、2021年)、永冨真梨・忠聡太・日高良祐編『クリティカル・ワード ポピュラー音楽 :〈聴く〉を広げる・更新する』(フィルムアート社、2023年)など。近年は特に、温泉地で歴史的に実践されてきた音楽・芸能をテーマとしている。
Monthly Regular Meeting February 2025 (226th Meeting of the Opera Research Group)
The Establishment of Theatre Culture in Hot Spring Resorts and the Revue Format Developed There: Towards the Discussion of ‘Tourist Music Theatre’: KASAI, Amane
Abstract
This paper examines revues in Japanese hot spring resorts from a cross-genre perspective as a starting point for discussing ‘tourist music theatre’. It is evident that hot spring resorts have had music theatres all over Japan, and research has been carried out on the works and performing groups involved in each case. Notwithstanding, more research is needed to examine these practices comprehensively. In recent years, the field of theatre research has shown a growing interest in the approach of tourism theatre studies to re-examine the relationship between theatre and tourism. In musicology, for example, the University of Tübingen’s Collaborative Research Centre is developing a project focusing on British public baths and spas, which indicates a momentum towards discussing hot springs as performance venues. This paper will first review the research trends that underpin the basis of the discussion of ‘tourist music theatres’ in both musicology and theatre research. We will then consider the role that the theatre culture of hot spring resorts has historically played as a place where people with different attributes, interests, and musical experiences interact as performers and audiences, based on case studies of all-female revues, theatre for the masses, and variety shows.
Event Outline
- Time and Date: February 1st (Sat.) 2025, 16:30 – 18:00 (JST)
- Format: Online meeting (Zoom)
- Presenter: KASAI, Amane
- Affiliation: Kyoto University of the Arts
- Language: Japanese
- Organized by: Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
- Moderator: YAMADA, Sayaka
Registration
Registration is required by January 31st (Fri.). Please register through the following URL:
https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tJMpc-utrzorEtD0IPXzZnBCWSQwG_QkDA2L
*Please show your full name on the display, mute yourself, and turn off the video, except when talking; refrain from taking screenshots, recordings, etc., and follow the moderator’s instructions.
Contact
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(This information will be sent later by Facebook and X(Twitter). You can see it there, too.)
<Profile of Presenter>
Amane KASAI is a lecturer at Kyoto University of the Arts. Her research addresses topics related to historical musicology and cultural exchanges from cross-genre viewpoints. She launched a joint research project with Dr. Yuiko Asaba from SOAS on the maritime history of music in and from Japan during the transwar period, which led to the recent publication of the Special Issue “Resonating across Oceanic Currents” with East Asian Journal of Popular Culture. Her recent works in English include the co-authored chapter ‘Misora Hibari in Kōhaku Utagassen’ with Dr. Shelley Brunt in Handbook of Japanese Music in the Modern Era (Brill, 2023). Her current research also reviews tourist sites, particularly hot spring resorts, as auditory spaces where people with different music preferences and backgrounds gather.