開催報告:2023年度2月研究例会(第217回オペラ研究会)

English follows Japanese

▼2023年度2月研究例会

  • 日時:2024年2月3日(土)16:30 – 18:00
  • 開催方式:オンライン開催(Zoom使用)
  • 発表者:岩佐 愛
  • 所属:武蔵大学人文学部
  • 題名:『ヘンデル・オペラ復興におけるユニコーン・オペラ(一角獣座)の貢献とその影響』
  • 発表言語:日本語

概要:
ヨーロッパの主要歌劇場でヘンデルのオペラ作品がレパートリーの一環として上演されるようになり久しいが、日本でも近年になってようやくヘンデル作品の定期的上演が見られようになり、これまで日本の聴衆にあまり知られてこなかった作品のレパートリー化が進むことが今後期待される。
20世紀初頭にドイツ各地のヘンデル音楽祭で始まったとされるヘンデル・オペラの復興「ヘンデル・ルネサンス」以降、各国ではさまざまな形での復興上演が試みられてきた。しかし、その多くは小規模な劇場での数回のみの公演に限定される時代が長く続き、その音楽的・芸術的評価も決して高いとは言えない。
今回の発表では、本来劇場用ではない建物を改装した小劇場での「アマチュア公演」として上演史の中で必ず言及はされるものの、地方での小規模公演ゆえに国際的に注目されることの少なかったユニコーン・オペラ(一角獣座)のオペラ上演を、ヘンデル・オペラ復興の文脈において再評価することを目指したい。

発表者プロフィール:
専門はイギリス18世紀研究(美術史、美学・芸術論)。オペラ関連では18世紀前半のロンドンにおけるヘンデル作品と同時代の視覚文化・芸術理論との関連を中心に扱う。論文:「バロック・オペラ上演への『歴史的知識 にもとづく演奏』の導入:ヘンデル作品における実践を中心に(1)」『武蔵大学人文学会』 54 (2) 97-118 (2023年3月);「18世紀ロンドンにおける公共空間と演劇 : パントマイム劇の興隆とスペクタクル性への絵画的批判」、『日本18世紀学会年報』 (36) 43-56(2021年6月)

司会者 : 山本 まり子

コメント:23名の参加者があった。


Monthly Regular Meeting February 2024 (The 217th Meeting of Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization,Waseda University

  • Time and Date: February 3rd (Sat.) 2024, 16:30 – 18:00 (JST)
  • Format: Online meeting (Zoom)
  • Presenter:  IWASA, Megumi
  • Affiliation: Musashi University
  • Title: “Evaluating the Pivotal Role of the Unicorn Opera in the Renaissance of Handel’s Operatic Works”
  • Language: Japanese
  • Abstract: George Frideric Handel’s operas have long been part of the repertoire in major European opera houses, but it is only in recent years that his works have begun to be performed regularly in Japan. This marks a departure from the past, where Handel’s compositions were relatively unknown to Japanese audiences, and now we are anticipating the firm establishment of his works within the country’s operatic repertoire. Since the beginning of the 20th century, following what is known as the “Handel Renaissance,” which started at various Handel festivals in Germany, there has been an international effort to revive Handel’s operas in various forms. However, for a long time, such revivals were often confined to small-scale theaters and limited to a few performances, leading to only a moderate level of musical and artistic recognition. This presentation proposes a reevaluation of the Unicorn Opera’s productions at the Unicorn Theatre. Usually acknowledged within the amateur performance history of Handel’s operatic renaissance, these performances have been largely overlooked in the international context of Handel’s operatic revival, due to their unconventional venue and the limited scale of their productions. However, a reconsideration of the narrative to acknowledge the contributions of the Unicorn Opera is needed, as well as a recognition of their potential influence on the contemporary staging of Handel’s operatic works.
  • Profile of Presenter: I specialize in British Eighteenth-Century Studies, encompassing art history, aesthetics, and art theory. In relation to opera, I discuss Handel’s works in London during the first half of the eighteenth century and their connection with contemporary visual culture and art theories. Papers: “Introducing ‘Historically Informed Performance’ to Baroque Opera Staging: Focusing on Productions of Handel’s Operas (Part 1),” Journal of the Musashi University Humanities Society, Vol. 54, No. 2, pp. 97-118 (March 2023); “Public Spaces and Theatre in Eighteenth-Century London: The Rise of Pantomime and Pictorial Criticism of Spectacles,” Annual Bulletin of the Japanese Society for Eighteenth-Century Studies, No. 36, pp. 43-56 (June 2021).
  • Moderator: YAMAMOTO, Mariko
    * Comment: There were 23 participants