2022年6月研究例会(第203回オペラ研究会)

English follows Japanese

研究発表

19世紀ロシアにおけるグランド・オペラとバレエ

◇報告者:平野 恵美子
◇日時: 2022年6月18日(土)17:30-19:00(通常より1時間遅い開始)
◇開催方式:オンライン開催
◇言語:日本語

概要

19世紀半ばのパリで花開いたオペラ・ジャンル「グランド・オペラ」は、国境を超えて欧州で広く受容された。ロシアでも、最初のグランド・オペラである《ポルティチの唖娘》が1834年にペテルブルクで初めて上演され、続いて《悪魔のロベール》《ギヨーム・テル》などがロシアの観衆の人気を博した。

だがこれらのグランド・オペラは、本国フランスと同じオリジナルな形で上演されたわけではなかった。ロシア皇帝に属する帝室劇場では、宗教的・政治的な題材に対する厳しい検閲があり、その内容は時に大きく改変された。

本発表では、ロシアにおけるグランド・オペラの上演と受容の実態、19世紀後半にはオペラ上演作品数の半数を占めていたロシア・オペラへの影響、20世紀以降に世界をリードしたロシア・バレエとの関わりについて述べる。

(近刊『パリ・オペラ座とグランド・オペラ』森話社、に基づく。)

報告者プロフィール

中京大学 特定任用教授

東京外国語大学外国語学部ロシヤ語学科卒業。東京大学大学院で博士(文学)の学位を取得。バレエや音楽を中心とするロシア芸術文化の研究・執筆に携わる。ワルシャワ大学客員講師、東京大学助教等を経て、現在、洗足学園音楽大学非常勤講師、日本アレンスキー協会会員、中京大学教養教育研究院特定任用教授。共訳に『ラフマニノフの想い出』(水声社、2017)。『帝室劇場とバレエ・リュス』(未知谷、2020年)で第71回芸術選奨文部科学大臣新人賞受賞。

※プロフィールは発表当時のものです


開催記録

オンラインによる開催(Zoom使用)
司会:釘宮貴子
参加者:35名

19時に終了


PRESENTATION

Grand Opera and Ballet in 19th-century Russia

◇Presenter: HIRANO, Emiko
◇Time and Date: June 18th (Sat.) 2022, 17:30-19:00 (JST) *an hour later beginning than usually
◇Format: Online meeting (Zoom)
◇Language: Japanese

Abstract

“Grand opera”—an opera genre that flourished in mid-19th century Paris—went across national borders and was widely appreciated in Europe. In Russia, the first grand opera, La Muette de Portici, was performed in St. Petersburg in 1834, followed by Robert le Diable (1834?) and Guillaume Tell (1836), which gained huge popularity among Russian audiences.

These grand operas, however, were not performed in the same original form as in their native France. In the Imperial Theatres, which belonged to the Russian tsar, there was strict censorship of religious and political matters, and an operatic work’s content was often drastically modified.

This presentation will introduce the context of the performance and perception of grand opera in Russia, its influence on Russian opera, and the number of performances, which amounted to more than half of all the operatic productions in late-19th-century Moscow and St. Petersburg, as well as its ties with Russian ballet, which led world ballet from the beginning of the 20th century onwards. (The presentation will be based on the recently published book L’Opera de Paris and Grand Opera, Shinwasha, 2022.)

Profile of Presenter

Chukyo University, Professor in Residence

Emiko Hirano holds a Ph.D. in Literature (The University of Tokyo, 2010) and is a Professor in Residence at Chukyo University. Dr. Hirano is a specialist in modern Russian and European art and literature, with a particular focus on the history of ballet and the performing arts. Her translations include: Reminiscences on Rachmaninoff (2017, Suiseisha). She is the author of The Imperial Theatres and the Ballets Russes: from Michel Fokine to Marius Petipa (2020, Michitani), which was awarded The Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology’s Art Encouragement Prize of Criticism for New Artists (March 2021).

*As at the date of meeting


Meeting Report

Format: Online meeting (Zoom)
Moderator: KUGIMIYA, Takako
There were 35 participants.

The meeting ended at 19:00.