2021年11月研究例会(第198回オペラ研究会)

Japanese follows English

Presentation

Opera on 82 Keys: The convergence of opera and the piano in the first half of the 19th century

◇Presenter: NEWELL, Anthony
◇Time and Date: November 6th (Sat.) 2021, 16:30-18:00 (JST)
◇Format: Online meeting (Zoom)
◇Language: English

Abstract

In the realm of music, opera and the piano have long been established as major but distinct areas of interest, but in the first half of the nineteenth century, in particular the two decades of the 1830s and 1840s, there was a convergence of the two that gave rise to the notion that the piano—essentially a percussive instrument—could be made to “sing.” A new breed of piano virtuoso appeared whose exploits on the keyboard—not just in playing but also in producing compositions based on melodies from the most popular operas of the day—astounded their audiences, often driving them into a state that can best be described as one of hysteria.

Both Western opera and the piano trace their origins back to Italy, but by the time of the decades of interest here, it was France’s capital—Paris—that dominated the musical scene in Europe. In this presentation, we will briefly consider the separate histories of opera and the piano, and then examine the influence that the music of the former had on the repertoire of the latter, leading to a dramatic expansion of keyboard technique beyond anything previously known.

Among the profusion of piano prodigies that flocked to Paris, arguably the two greatest—at least in terms of keyboard proficiency—were Franz Liszt and Sigismond Thalberg, and it is in particular through the prism of their work using operatic melody for inspiration that this presentation will consider the issue.

Profile of  Presenter

Tony Newell is a Professor of English at the School of Political Science and Economics, Waseda University. As a linguist, his work at Waseda is mostly concerned with the teaching of English and Sociolinguistics, but for the purpose of this presentation, he will use as a basis his lifelong interest in opera and the piano. This interest was spurred by a three-year period spent as a high school student in Milan, Italy, where he lived just ten minutes on foot from the Teatro alla Scala and where, for a while, he received weekly piano tuition at the Conservatorio di Musica “Giuseppe Verdi” di Milano.

*As at the date of meeting


Meeting Report

Format: Online meeting (Zoom) No translator
Moderator: KASAHARA, Mariko
There were 18 participants.


研究発表

82のキーによるオペラ:19世紀前半のオペラとピアノの融合

◇発表者:ニューエル,アントニー
◇日時:2021年11月6日(土)16:30-18:00
◇開催方式:オンライン開催
◇言語:英語

概要

音楽の世界では、オペラとピアノは長い間別々の分野として確立されてきましたが、19世紀前半、特に1830年代と1840年代の20年間に、打楽器的要素も含むピアノに「歌わせる」という発想が生まれ、この2つが融合しました。新種のピアノのヴィルトゥオーゾが登場し、演奏だけでなく、当時流行していたオペラの旋律を使って作曲するなど、聴衆を驚愕させ、しばしばヒステリー状態に陥らせることもありました。

西洋のオペラもピアノも、その起源はイタリアに遡りますが、ここで取り上げる二十年の間、ヨーロッパの音楽シーンを支配していたのはフランスの首都パリでした。本プレゼンテーションでは、オペラとピアノのそれぞれの歴史を簡単に説明した後、前者の音楽が後者のレパートリーに影響を与え、鍵盤楽器の技術がそれまでとは比較にならないほど飛躍的に拡大した過程を紹介します。

パリに集まった多くの名手の中で、鍵盤楽器の能力という点では、フランツ・リストとシギスモンド・タールベルクの2人が最も優れていたと言われています。彼らがオペラの旋律からインスピレーションを得て制作した作品を紹介します。

発表者プロフィール

早稲田大学政治経済学術院教授。言語学者として、早稲田大学では主に英語教育と社会言語学に取り組んでいますが、今回の発表では、オペラとピアノへの生涯にわたる興味をベースにします。そのきっかけは、高校時代の3年間、イタリアのミラノに住んでいたことです。ミラノの有名なスカラ座から徒歩10分のマンションに住んでいて、オペラシーズンには頻繁に公演に出かけました。それから高校に通う傍ら、毎週ミラノ音楽院「ジュゼッペ・ヴェルディ」でピアノのレッスンを受けました。

※プロフィールは発表当時のものです


開催記録

オンラインによる開催(Zoom使用) 通訳なし(ただし、質疑応答は日本語も交えて行われた)
司会:笠原真理子
参加者:18名