English follows Japanese
オペラ/音楽劇のキーワーズ [第12回](研究員・会員向け)
(1) イザドラ・ダンカンとリヒャルト・ヴァーグナー
(2) ナチス・ドイツ時代のバイロイト音楽祭のラジオ放送
(1) イザドラ・ダンカンとリヒャルト・ヴァーグナー(16:30 ~ 17:30)
概要
ドイツにおけるイザドラ・ダンカンの活動とイザドラに対するリヒャルト・ヴァーグナーの影響について検討する。
報告者プロフィール
早稲田大学准教授。2015年早稲田大学大学院文学研究科博士後期課程修了、博士(文学)。2013年から2015年まで日本学術振興会特別研究員、2015年4月から早稲田大学助手、2016年から早稲田大学助教、講師を経て現職。
※プロフィールは発表当時のものです
(2) ナチス・ドイツ時代のバイロイト音楽祭のラジオ放送(17:30 ~ 18:30)
概要
ナチス・ドイツ時代に行われたバイロイト音楽祭のラジオ放送について、番組の企画・構成・実績・影響等を分析しながら、その意味を考察する。
報告者プロフィール
日本大学法学部准教授、早稲田大学オペラ/音楽劇研究所招聘研究員。博士(文学)。専門:ドイツ近現代文化研究(音楽・文学)。共著『キーワードで読むオペラ/音楽劇研究ハンドブック』(2017)、論文「ドイツのラジオ放送における音楽番組への第二次世界大戦勃発の影響」(2019)、共訳『第三帝国のオーケストラ―ベルリン・フィルとナチスの影』(2009)など。
※プロフィールは発表当時のものです
開催記録
Keywords for Opera and Music Theatre [#12]
(1) Isadora Duncan and Richard Wagner
(2) The Broadcast Programs of the Bayreuth Festivals in the Era of National Socialism.
(1) Isadora Duncan and Richard Wagner (16:30-17:30)
Abstract
This presentation examines Isadora Duncan’s activities in Germany and Richard Wagner’s influence on her dance and ideas.
Profile of Presenter
Associate Professor (2019-present) at Waseda University. Earned Ph.D. in Literature, Waseda University. Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science (2013-2015). Research Associate (2015-2016), Assistant Professor (2016-2019) at Waseda University.
*As at the date of meeting
(2) The Broadcast Programs of the Bayreuth Festivals in the Era of National Socialism. (17:30-18:30)
Abstract
This project examines the broadcast programs of the Bayreuth Festivals in the era of National Socialism mainly from their planning and their impact to listeners.
Profile of Presenter
Associate Professor at Nihon University. Ph.D. (Literature). Adjunct researcher at the Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre. Special research fields: German Studies (Music and Literature). Sato is the author of “Der Beginn des Zweiten Weltkriegs und sein Einfluss auf die Musikprogramme im deutschen Rundfunk” (2019), translator of “Das Reichsorchester. Die Berliner Philharmoniker und der Nationalsozialismus” by Misha Aster (Joint translation, Japanese translation, 2009) and coauthor of Handbook for Opera and Music Theatre Studies-Reading Keywords (2017).
*As at the date of meeting