Institute for Research in Opera and Music Theatre: “The Symposium in Commemoration of the 300th Anniversary of Alessandro Scarlatti’s Death”: Establishing and Expanding the Normative Framework of Baroque Opera
English follows Japanese
アレッサンドロ・スカルラッティ没後300年記念シンポジウム 「バロック・オペラの規範の確立と展開」
開催概要
- 日 時/Date and Time:2025年12月6日(土)13:00~19:00
- 場 所/Venue:早稲田大学早稲田キャンパス小野記念講堂(研究発表のみオンライン併用)
- 対 象/ Prospected Audience:一般、学生、教職員
- 言 語/Language:日本語、イタリア語(収録映像、日本語訳あり)
- 主 催/Organized by:早稲田大学総合研究機構オペラ/音楽劇研究所
- 後 援/Supported by:早稲田大学総合研究機構、イタリア文化会館

ちらしのPDFはこちら。
趣旨
2025 年に没後 300 年を迎えるアレッサンドロ・スカルラッティは、ナポリ楽派の祖、そして”古典オペラ”の構造のスタンダードを作った存在として知られます。一方、その生涯や作品の真価の探求はまだこれからの課題です。本シンポジウムでは、彼がオペラ作曲家として活動した 1679 年から 1721 年を概観するため、ローマで上演された最初のオペラ(1679)、イタリア古典歌曲集「すみれ」の原作で知られる中期の名作《ピッロとデメートリオ》(1694)、ほかヴェネツィアやナポリで上演された中高期の作品の分析から、彼の創作を様々な角度から明らかにするとともに、さらに彼がイギリス、ドイツ語圏、ロシアにおいてどのように受容されていたかを探ります。
プログラム
開会挨拶 石井道子(早稲田大学教授・オペラ/音楽劇研究所長)
趣旨説明 大河内文恵(東京藝術大学附属高校非常勤講師・オペラ/音楽劇研究所招聘研究員・WG代表)
- 第1部 特別講演(収録)
ディンコ・ファブリス Dinko Fabris(バジリカータ大学教授・国際音楽学会元会長)
「アレッサンドロ・スカルラッティ研究の現在」
- 第2部 「イタリア」
発表①辻昌宏(明治大学教授・オペラ/音楽劇研究所招聘研究員)
《Gli equivoci nel sembiante》 ローマ初演をめぐるスキャンダル
発表②萩原里香(武蔵野音楽大学非常勤講師・オペラ/音楽劇研究所招聘研究員)
A.スカルラッティのオペラの再演をめぐる状況:《ピッロとデメートリオ》 のシエーナ上演を対象に
発表③ 佐々木なおみ(ディスコルシ・ムジカーリ主宰、在シチリア)
創作の背景から見るオペラ 《ミトリダーテ・エウパトーレ》
発表④ 山田高誌(熊本大学准教授)
《貞節の勝利》 (ナポリ、フィオレンティーニ劇場、1718) :初演劇場とジャンルに関わる“コンテクスト”からみて
★演奏1
《顔立ちで取り違え Gli equivoci nel sembiante》 (1679)より
《グリゼルダLa Griselda》 (1721)より
森川 郁子(S)、森 有美子(S)、阪永 珠水(Vn.)、髙橋 弘治(Vc.)、上羽 剛史(Cem.)
質疑応答 コメンテーター:野田農(早稲田大学准教授・オペラ/音楽劇研究所員)
- 第3部 「各国受容」
発表⑤ 森本頼子(名古屋音楽大学非常勤講師・オペラ/音楽劇研究所招聘研究員)
18世紀ロシアとナポリ楽派のつながり
発表⑥ 田中伸明(北里大学専任講師・オペラ/音楽劇研究所招聘研究員)
ドイツにおけるA.スカルラッティ受容とサンティーニ・コレクション
発表⑦ 吉江秀和(杏林大学非常勤講師・オペラ/音楽劇研究所招聘研究員)
《ピッロとデメートリオ (ピュロスとデメトリオス)》 のロンドン上演について
★演奏2
《ピッロとデメートリオ Il Pirro e Demetrio》 (ナポリ版1694)より
《ピュロスとデメトリオス Pyrrhus and Demetrius》 (ロンドン版1709)より
森川 郁子(S)、森 有美子(S)、阪永 珠水(Vn.)、髙橋 弘治(Vc.)、上羽 剛史(Cem.)
質疑応答 コメンテーター:野田農(早稲田大学准教授・オペラ/音楽劇研究所員)
閉会挨拶 大河内文恵
司会:石井道子
参加申込み方法
ご来場・オンラインでのご参加にあたっては、12 月4日(木)までに、 あらかじめ以下のURLもしくはQRコードよりご登録をお願いいたします。
https://forms.gle/5jZpYF4QiUnSs6Ek9
問合せ先
「バロック・オペラ」ワーキンググループ(代表:大河内文恵)
Abstract

- Date and Time: December 6th (Sat.) 2025, 13:00 – 19:00 (JST)
- Venue: Ono Auditorium, Waseda University
Advance registration is required. - Prospected Audience: Open to the public
- Language: Japanese, Italian (Recorded video with Japanese translation available.)
- Organized by: Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization of Waseda University
- Supported by: Comprehensive Research Organization of Waseda University, Istituto Italiano di Cultura
Gist
In 2025, we commemorate the 300th anniversary of the death of Alessandro Scarlatti, widely recognized as the founder of the Neapolitan school and a key figure in establishing the structural standards of “classical opera.” Yet, the full scope and significance of his life and works remain subjects for further scholarly exploration.
This symposium offers a comprehensive overview of Scarlatti’s operatic career from 1679 to 1721. We begin with his first opera, premiered in Rome in 1679, and continue through his middle period masterpiece Pirro e Demetrio (1694)—the source of the well-known Italian art song collection Le violette. Through analyses of works performed in Venice and Naples during his middle and late periods, we aim to illuminate Scarlatti’s creative output from multiple perspectives. Furthermore, we will examine how his music was received in England, the German-speaking world, and Russia.
Program
Opening Address: ISHII Michiko
Explanation of the Symposium’s Purpose: OKOUCHI Fumie
●Part I Special Lecture (On-demand Video)
FABRIS, Dinko
“The Current State of Research on Alessandro Scarlatti”
●Part II Italy
TSUJI Masahiro
“The Scandal Surrounding the Roman Premiere of Gli equivoci nel sembiante”
HAGIHARA Rika
“A Revival of Alessandro Scarlatti’s Operas: The Siena Performance of Pirro e Demetrio”
SASAKI Naomi
“Approaching Alessandro Scarlatti’s Il Mitridate Eupatore (1707): Musical Context, Characteristics, and Reception”
YAMADA Takashi
“Il Trionfo dell’onore (Napoli, 1718): From the Contest Related to the Neapolitan Public Theaters and Genre of Commedia per musica”
★Performance I
《Gli equivoci nel sembiante》 (1679) Excerpt
《La Griselda》(1721) Excerpt
MORIKAWA Yuko soprano, MORI Yumiko soprano, SAKANAGA Tamami violin, TAKAHASHI Koji cello, UWAHA Tsuyoshi cembalo
Question and Answer Session
Commentator NODA Minori
●Part III Reception in Various Countries
MORIMOTO Yoriko
“Connections between Eighteenth-Century Russia and the Neapolitan School of Music”
TANAKA Nobuaki
“The Reception of Alessandro Scarlatti in Germany and the Santini Collection”
YOSHIE Hidekazu
“A London Version of Pirro e Demetrio (Pyrrhus and Demetrius)”
★Performance II
《Il Pirro e Demetrio》(1694 Napoli)Excerpt
《Pyrrhus and Demetrius》(1709 London)Excerpt
MORIKAWA Yuko soprano, MORI Yumiko soprano, SAKANAGA Tamami violin, TAKAHASHI Koji cello, UWAHA Tsuyoshi cembalo
Question and Answer Session
Commentator NODA Minori
Closing remarks OKOUCHI Fumie
Chairperson ISHII Michiko
Registration
Advance registration is required for both in-person and on-line participants by Thursday, December 4, 2025. Please complete your registration via the provided URL or QR code.
https://forms.gle/5jZpYF4QiUnSs6Ek9
