【開催報告】オペラ/音楽劇研究所:2025年度4月研究例会(第227回オペラ研究会)

Report of Monthly Regular Meeting April 2025 (227th Meeting of the Opera Research Group)

English follows Japanese

  • 日 時:2025年4月12日(土)16:30-18:00
  • 場 所:Zoom配信
  • 発表者:横堀応彦(跡見学園女子大学)
  • 題 目:音楽劇における演劇と音楽のバランス:チェルフィッチュ×藤倉大『リビングルームのメタモルフォーシス』の事例から
  • 司会者:笠原真理子
  • 言 語:日本語
  • 主 催:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所
発表概要

2023年5月、日本の演劇カンパニーであるチェルフィッチュとロンドン在住の作曲家藤倉大はウィーン芸術週間からの委嘱を受け新作音楽劇『リビングルームのメタモルフォーシス』を発表した。この作品でチェルフィッチュ主宰の岡田利規と藤倉は、演劇と音楽のいずれか一方が前景/後景にあるのではなく、双方が舞台上に対等に存在することを目指してクリエーションを行った。本発表では、同作品のドラマトゥルクとして作品制作に関与した発表者の立場から、音楽劇における演劇と音楽のバランスについて論じる。約3年にわたる創作プロセスを振り返り、作り手側の思想は観客にどのように受容されたのか、公演評も参照しながら検討する。また2021年に岡田が演出したオペラ『夕鶴』の事例も参照し、オペラと音楽劇における音楽の位置づけの在り方の違いについても考えたい。

発表者プロフィール

ドラマトゥルク、舞台芸術研究者。跡見学園女子大学マネジメント学部准教授。専門は現代の日本とドイツ語圏の演劇におけるドラマトゥルギー研究および劇場を取り巻く環境の研究。ドラマトゥルクとして参加した作品に市原佐都子/Q『妖精の問題』(作・演出 市原佐都子)、オペラ『夕鶴』(指揮 辻博之・鈴木優人、演出 岡田利規)、『リビングルームのメタモルフォーシス』、(作・演出 岡田利規、音楽 藤倉大)等。共著にOkada Toshiki & Japanese Theatre (Performance Research Books, 2021)など。

コメント:20名の参加者があった。

問合せ先
早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)


Report of Monthly Regular Meeting, April 2025 (227th Meeting of the Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University

  • Time and Date: April 12th (Sat.) 2025, 16:30 – 18:00 (JST)
  • Format: Online meeting (Zoom)
  • Presenter: Masahiko YOKOBORI
  • Affiliation: Atomi University
  • Title: The Balance Between Theater and Music in Music Theater: A Case Study of “Metamorphosis of a Living Room” by chelfitsch and Dai Fujikura
  • Language: Japanese
  • Moderator: Mariko KASAHARA
Abstract

In May 2023, the Japanese theater company chelfitsch and the London-based composer Dai Fujikura presented their new music theater piece, “Metamorphosis of a Living Room,” commissioned by Wiener Festwochen. In this work, Toshiki Okada, the leader of chelfitsch, and Fujikura collaborated to create a piece in which neither theater nor music took precedence; instead, both coexisted equally on stage. In this presentation, the speaker, who was involved in the production as a dramaturg, will discuss the balance between theater and music in music theater. Reflecting on the three-year creative process, I will examine how audiences received the creators’ ideas by referring to reviews of the performances. Additionally, I will reference the opera “Yuzuru” directed by Okada in 2021 and consider the differences in positioning of music in opera and music theater.

Profile of Presenter

Masahiko Yokobori is a dramaturg, performing arts scholar, and associate professor at Atomi University in the Faculty of Management, specializing in research on the dramaturgy of contemporary Japanese- and German-speaking theater as well as the surrounding environment theater. Productions he has participated in as a dramaturg include the opera “Yuzuru” (conducted by Hiroyuki Tsuji/Masato Suzuki, directed by Toshiki Okada) and “Metamorphosis of a Living Room” (written and directed by Toshiki Okada with music by Dai Fujikura). His recent publications include “Who knows we want to be an international artist?’ Producing Okada Toshiki’s Theatre and the International Scene (in Okada Toshiki & Japanese Theatre, Performance Research Books, 2021).

Comments: There were 20 participants.

contact

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/

e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)