開催報告:2024年度5月研究例会(第219回オペラ研究会)

Report of Monthly Regular Meeting May 2024 (The 219th Meeting of Opera Research Group)

English follows Japanese

▼2024年度5月研究例会(第219回オペラ研究会)

◇日時:2024年5月11日(土)16:30 – 18:00
◇開催方式:オンライン開催(Zoom使用)

◇所属:京都精華大学国際文化学部
◇題名:『19-20世紀転換期のバレエで描かれた日本―英国の事例を中心に』
◇発表言語:日本語

◇概要:
1870年代から1900年代初頭にかけて欧米では日本を題材にした舞台作品が数多く製作され、バレエの事例としてはフランス(パリ・オペラ座)で上演された《イェッダ》(1879)や《夢》(1890)などがよく知られている。英国では大きな話題をさらったサリヴァンのオペレッタ《ミカド》(1885)の初演に先行して、1870年代後半にはすでに日本を題材としたバレエが上演されており、以降、1900年代まで日本をあつかったバレエ作品やダンスが頻繁に舞台に登場することとなる。

本発表では、英国ロンドンで製作された作品を中心にとりあげ、言葉を用いないバレエの舞台において「日本」がどのように表象され、当時の観客に受容されたのかについて検討する。また、日本や日本人とのかかわりが活発化していく過程と並行して、演劇や音楽劇における日本描写のありようも変化をみせていったなかで、バレエの舞台ではそうした変容をいかに反映させていた/いなかったのかについても言及する。

◇発表者プロフィール:
昭和音楽大学卒業。お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科表象芸術論領域単位取得退学。博士(学術)。現在、京都精華大学国際文化学部講師。専門は舞踊学、劇場文化史。とくに日本および欧米のバレエ史とその比較研究。主著に「大正期日本におけるG.V.ローシーの活動と背景:世紀転換期西欧のバレエ文化とその移入」(博士論文、2019)、「バレエとメディア―英国ミュージックホールにおける「英仏協商」」(『早稲田オペラ/音楽劇研究』第3号、2022)などがある。

◇司会者 : 小川佐和子

コメント:29名の参加者があった。


Report of Monthly Regular Meeting May 2024  (The 219th Meeting of Opera Research Group)

◇Time and Date: May 11th (Sat.) 2024, 16:30-18:00 (JST)
◇Format: Online meeting (Zoom)
◇Presenter: YAMADA, Sayaka
◇Affiliation: Kyoto Seika University
◇Title: “Japanese images in ballets presented in Turn-of-the-Century Britain”
◇Language: Japanese

◇Abstract: From the 1870s to the early 1900s, many stage productions based on Japanese themes were produced in Europe and the USA, and well-known ballet examples include Yedda (1879) and Le Rêve (1890), which were performed in France (at the Paris Opera). In the UK, ballets based on Japanese themes were already being performed in the late 1870s, preceding the premiere of the famous Gilbert and Sullivan Japonisme operetta The Mikado (1885). From then until the 1900s, ballets and dances featuring Japan appeared frequently on the stage.

This presentation will focus on works produced in London, UK, and examine how “Japan” was represented on stage in the non-verbal form of ballets, and how those ballets were received by the audiences of the time.In parallel with the process of increasing engagement with Japan and the Japanese people, the representation of Japan in theater and music drama also changed. In this context, I will also discuss how such transformations were/were not reflected on the ballet stage.

◇Profile of Presenter: Sayaka YAMADA is a lecturer in the Faculty of Global Culture at Kyoto Seika University. She studied at Showa University of Music and received her PhD in dance studies from Ochanomizu University (“Activities and Background of Ballet Master G.V. Rosi: Ballet Culture at Turn-of-the-Century Europe and Its Introduction to Japan”). Her research interests include the history of ballet, particularly ballet in the national and popular theatres of Europe from the late 19th century onwards, and how it was transferred to and adapted in Japan. She has published “Ballet and Media: ‘Entente Cordiale’ in the British Music Hall” (Waseda Opera and Music Theatre Studies, No. 3, 2022).

◇Moderator: OGAWA, Sawako

* Comment: There were 29 participants