Monthly Regular Meeting, November 2025 (232nd Meeting of the Opera Research Group)
English follows Japanese
浅草オペラにおける舞踊作品の再演について―高田雅夫(1895-1929)の舞踊作品の再演可能性についての検討―
発表要旨
大正期の浅草オペラでは、後に日本のモダンダンスのパイオニアとなった石井漠(1886-1962) や高田雅夫を含め、帝劇歌劇部出身者や彼らの門下生が多くの舞踊作品を創作・発表している。それらの中には再演されているものも見受けられる。
特に高田雅夫は多様な作品を数多く発表しているが、いずれもあまり再演されることはなかった。しかし観客に大いに喜ばれたものがあれば、高田は再演したいと思うかもしれない。その際には、舞踊作品としてではなく、他作品の舞踊場面として再演されたことも考えられる。
本発表では浅草オペラにおける舞踊作品の再演状況を概観する。そして高田の舞踊作品が作品の一場面に挿入され再演された可能性について検討する。
開催概要
- 日 時:2025年11月08日(土)16:30-18:00
- 場 所:早稲田大学西早稲田キャンパス54号館204教室 およびZoom配信
- 発表者:杉山千鶴(早稲田大学スポーツ科学学術院)
- 司会者:永井玉藻(東京大学)
- 言 語:日本語
- 主 催:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所
- コメント:20名の参加があった。(会場8名、オンライン12名)
問合せ先
早稲田大学総合研究機構オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
発表者プロフィール
早稲田大学スポーツ科学学術院教授。1983年より藤井公・利子にモダンダンスを師事、藤井公・利子主宰東京創作舞踊団の活動に参加(~2008年)。専門は1920年代の浅草軽演劇を中心とした近代日本洋舞史。共編著に『浅草オペラ 舞台芸術と娯楽の近代』(2017年、森話社)、共著に『日本人のからだ・再考』(2012年、明和出版)、その他がある。
Report of Monthly Regular Meeting, November 2025 (232nd Meeting of the Opera Research Group)
Re-performance in dance works at the Asakusa Opera: Considering the possibility of re-performing dance works by Masao Takata(1895-1929): Chizuru SUGIYAMA
Abstract
During the Taisho period, at the Asakusa Opera, members of the opera department of the Tokyo Imperial Theater, including Baku Ishii (1886-1962) and Masao Takata (1895-1929), pioneers of Modern Dance in Japan, and their apprentices, created and performed dance works. Additionally, some of these works were re-performed.
Even though Takata had numerous works, they were not often re-performed. However, if the audience received a work well, Takata would have wanted to re-perform it, perhaps not as a work, but as a scene within other works.
This presentation provides an overview of these re-performances and examines the possibility that Takata’s dance works were re-performed as a scene in other works.
Event Outline
- Time and Date: November 8th (Sat.) 2025, 16:30 – 18:00 (JST)
- Format: HyFlex (On-Campus and Online meeting (Zoom))
- Venue: Waseda University, Nishi-Waseda Campus, Room 204 of Building 54
*No advance registration is required. - Presenter: Chizuru SUGIYAMA
- Affiliation: Waseda University, Faculty of Sport Sciences
- Moderator: Tamamo NAGAI (The University of Tokyo)
- Language: Japanese
- Organized by: Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
- Comment: There were 20 participants; 8 in-person and 12 online.
Contact
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
Profile of Presenter
Chizuru SUGIYAMA is a professor at Waseda University. She participated in the activities of The Tokyo Creative Dance Company, organized by Koh and Toshiko Fujii (1983-2008). Her specialized area of research is Western dance in modern Japan, focusing especially on the Asakusa Light Theater of the 1920s. She was the coeditor of “The Asakusa Opera: Modernity of Performing Arts and Entertainment” (2017, Shinwa-sha) and the coauthor of “The Body of the Japanese, Reconsidered” (2012, Meiwa Publishing).