Monthly Regular Meeting, May 2025 (228th Meeting of the Opera Research Group)
English follows Japanese
『バロック・オペラとギリシア古典』(大崎さやの・森佳子編著/辻昌宏・大河内文恵・森本頼子・吉江秀和著、論創社、2024年)合評会
発表要旨
『バロック・オペラとギリシア古典』は、2021年に開催したシンポジウムの研究発表をもとにした5編に書き下ろし1編を加えた論文集である。イピゲネイアは古代ギリシアの悲劇詩人エウリピデスの2編の悲劇の主人公として知られ、さまざまに翻案された後、ラシーヌの悲劇の成功により多くのオペラ作品で取り上げられた。本書では、イタリア、フランス、ドイツ、ロシア、イギリスの各地域において上演されたイピゲネイア主題、またはギリシア古典を主題とするオペラを、各地域の研究者が台本面、音楽面、上演面などから分析し、時代的な特徴や上演場所の地域性との関連を考慮に入れつつ検討した。以下が各論文の著者、題名、要旨である。
大崎さやの「イピゲネイア主題の18世紀のオペラ台本―ローマ、ウィーン、ヴェネツィア、ロンドン、パリで上演された台本を例に」
ギリシア悲劇に登場するイピゲネイアを主人公にヨーロッパ各地で書かれたオペラ台本を分析し、個々の特徴を述べた。
辻 昌宏「祝婚オペラとしての《シーロのアキッレ》」
メタスタージオ台本のオペラ《シーロのアキッレ》の生まれるきっかけと、その後、そのリブレットが初演とは異なる作曲家たちによって様々な機会に作曲された経緯と、バージョンによる主要な相違を明らかにし、祝婚オペラというカテゴリーを提唱した。
大河内文恵「18世紀のベルリンにおけるギリシア悲劇を題材とするオペラ:C.H.グラウンの2つの《イフィゲニア》を例に」
1728年ブラウンシュヴァイク、1748年ベルリンで上演されたグラウンの《イフィゲニア》を比較し、音楽史上の意義を考察した。
森本頼子「18世紀ロシア宮廷におけるオペラ・セーリア上演の実態:ギリシア悲劇を原作とした作品に注目して」
ラウパッハ、ガルッピ、トラエッタ作曲のギリシア悲劇主題のオペラを取り上げ、オペラ文化黎明期のロシアにおけるオペラ上演の一端を明らかにした。
吉江秀和「ヘンデルのギリシア悲劇に基づくオペラ《オレステ》の上演をめぐって」
《オレステ》は上演回数の少なさとパスティッチョを理由に低く評価されることが多い。本発表ではヘンデルが自身の劇団の歌手の技量を示すべくこの作品を上演した可能性を指摘する。
森佳子「グルックの《オリドのイフィジェニー》と《トリドのイフィジェニー》:新たなトラジェディ・リリックの誕生」
パリ・オペラ座で初演されたグルックの二つのオペラにおける、「観客の演劇的関心を逸らさない」ためのアプローチの違いについて明らかにした。
開催概要
- 日 時:2025年5月10日(土) 16:30~18:00
- 場 所:Zoom配信
- 発表者:大崎さやの(東京藝術大学)辻 昌宏(明治大学)大河内文恵(東京芸術大学音楽学部附属音楽高等学校)森本頼子(名古屋音楽大学)吉江秀和(杏林大学)森佳子(早稲田大学)
- 司会者:森立子(日本女子体育大学)
- 言 語:日本語
- 主 催:早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所
参加申込方法
事前登録が必要です。参加希望者はできるだけ前日の5月9日(金)までに以下のURLから事前登録をしてください。
URL: https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tQ1E275vRL6VpLGR0s6jyg
※Zoom自動登録制なので、主催者側からはズーム招待状をお送りしません。(なお飛び入り参加も可能です。)
※ご出席の際フルネームの表示をお願いします。発言時以外はミュートおよびビデオ・オフにしてください。スクリーンショット撮影、録音、録画等は厳にお控え願います。また司会者の指示にしたがってください。
問合せ先
オペラ/音楽劇研究所:https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(この例会案内は後ほど Facebookと X(旧Twitter)でも発信されますので、そちらでも見ることができます。)
発表者プロフィール
大崎さやの
東京藝術大学ほか非常勤講師。イタリアの文学と演劇の研究。博士(文学、東京大学)。著書に『啓蒙期イタリアの演劇改革』(単著、東京藝術大学出版会、AICT演劇評論賞、河竹賞奨励賞)他。
辻 昌宏
明治大学教授。リブレット、イタリア詩、英詩研究。アリアを詩として読み解き、それが音楽とどう融合し、相乗効果をあげてきたかを研究している。近年は、宮廷文化についても探っている。
大河内文恵
東京芸術大学音楽学部附属音楽高等学校非常勤講師。博士(音楽学)。18世紀から19世紀前半までのドイツでのオペラを主に研究。主な著書『バロック・オペラとギリシア古典』(共著、論創社、2024年)など。
森本頼子
名古屋音楽大学、金城学院大学、愛知県立芸術大学、各非常勤講師。専門は西洋音楽史、ロシア音楽史など。著書に、『シェレメーチェフ家の農奴劇場:18世紀ロシアのオペラ文化史』(道和書院、2024年)他。
吉江秀和
杏林大学ほか非常勤講師。研究分野は18世紀ロンドンにおける音楽受容。これまで古楽アカデミー等の“古楽”分野の演奏会活動を軸に研究を進め、近年はイタリア・オペラ作品の上演背景を探る調査をおこなう。
森佳子
早稲田大学ほか非常勤講師。専門は音楽学。17世紀から19世紀までのフランスのオペラに関する研究を行う。18世紀フランスのオペラ論争やオペラ=コミック、19世紀のグランド・オペラなどに関心がある。
Monthly Regular Meeting, May 2025 (228th Meeting of the Opera Research Group)
Review Meeting: Baroque Opera and Greek Classics
(Edited by Sayano Osaki & Yoshiko Mori / Written by Masahiro Tsuji, Fumie Okouchi, Yoriko Morimoto, and Hidekazu Yoshie, Ronsōsha, 2024)
Abstracts
Baroque Opera and Greek Classics (Ronsōsha Publishing) is a collection of five articles based on research presentations from a 2021 symposium, along with one newly written article. Iphigenia, the protagonist of two tragedies by the ancient Greek tragic poet Euripides, was adapted in various ways and became the subject of numerous operas following the success of Racine’s tragedy. In this book, researchers analyze operas featuring Iphigenia or Greek classical themes that were performed in Italy, France, Germany, Russia, and England. They examine these works from perspectives including libretto analysis, musical aspects, and performance practices, while considering the characteristics of the period and the regional contexts of the performance venues.
The following are the abstracts of each paper:
Sayano Osaki
“18th Century Opera Libretti on the Theme of Iphigenia: Examples from Rome, Vienna, Venice, London, and Paris”
This paper analyzes various opera libretti written across Europe featuring Iphigenia, a character from Greek tragedy, discussing the distinct characteristics of each version.
Masahiro Tsuji
“Achille in Sciro as an Epithalamium Opera”
Clarifying the origins of the opera Achille in Sciro based on a libretto by Metastasio, and the major differences between versions, a new category of “epithalamium opera” was proposed.
Fumie Okouchi
“Operas Based on Greek Tragedies in 18th-century Berlin: Two ‘Iphigenia’ by C.H. Graun”
This study compares Graun’s Iphigenia, performed in Braunschweig in 1728 and in Berlin in 1748, and discusses its significance in music history.
Yoriko Morimoto
“The Reality of Opera Seria Performances at the Russian Court in the 18th Century: Focusing on Works Based on Greek Tragedies”
This paper examines operas on Greek tragic themes composed by Raupach, Galuppi, and Traetta, revealing aspects of opera performance in Russia at the dawn of its operatic culture.
Hidekazu Yoshie
“Handel’s Pasticcio Opera ‘Oreste’ based on Greek Tragedy: His Intention for Its Performance”
“Oreste” (premiered in 1734 at Covent Garden, London) has generally been rated low due to its limited number of performances and its status as a pasticcio opera. This paper explores the possibility that Handel staged the work to demonstrate that his singers could rival those of his competitor, “the Opera of the Nobility.”
Yoshiko Mori
“Iphigenie en Aulide and Iphigenie en Tauride by Gluck: The Birth of a New Tragédie Lyrique”
This paper clarifies the differences in approach between Gluck’s two operas, which were first performed at the Paris Opera, in order to “not distract the theatrical interest of the audience.”
Event Outline
Time and Date: May 10th (Sat.) 2025, 16:30 – 18:00 (JST)
- Format: Online meeting (Zoom)
- Presenter: Sayano OSAKI (Tokyo University of the Arts), Masahiro TSUJI (Meiji University), Fumie OKOUCHI (The Music High School Attached to the Faculty of Music, Tokyo University of the Arts), Yoriko MORIMOTO (Nagoya College of Music), Hidekazu YOSHIE (Kyorin University), Yoshiko MORI (Waseda University)
- Moderator: Tatsuko MORI
- Language: Japanese
- Organaized by: Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
Registration
Registration is required by May 9th (Fri.). Please register through the following URL:
https://list-waseda-jp.zoom.us/meeting/register/tQ1E275vRL6VpLGR0s6jyg
*Please show your full name on the display, mute yourself, and turn off the video, except when talking; refrain from taking screenshots, recordings, etc., and follow the moderator’s instructions.
Contact
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University: https://prj-opera-mt.w.waseda.jp/
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ([at] = @)
(This information will be sent later by Facebook and X (Twitter). You can see it there, too.)
Profile of Presenter
Sayano Osaki
Part-time lecturer at Tokyo University of the Arts. Researcher in Italian literature and theater. Ph.D. (Literature, University of Tokyo). Author of “Theater Reform in Enlightenment Italy” (Tokyo University of the Arts Press), winner of the AICT Theater Criticism Award and the Kawatake Encouragement Prize.
Masahiro Tsuji
Professor at Meiji University. Research Fields: Libretti, Italian poetry, and English poetry. His research explores the interpretation of arias as poetry and how they merge with music to create synergistic effects. In recent years, he has also been studying court culture.
Fumie Okouchi
Part-time lecturer at The Music High School attached to the Faculty of Music, Tokyo University of the Arts. Ph.D. (musicology). Her current research focuses on opera in Germany from the 18th to early 19th century. She is a co-author of Baroque Opera and Greek Classics (Ronsosha, 2024).
Yoriko Morimoto
Lecturer at Nagoya College of Music, Kinjo Gakuin University, and Aichi University of the Arts. Her research field is the History of Western and Russian Music. She has published several books, including The Sheremetev Serf Theater: History of Opera Culture in Russia in the 18th Century (Douwa Shoin, 2024).
Hidekazu Yoshie
Part-time lecturer at Kyorin University and other institutions. His main research area is the reception of music in 18th-century London. He has mainly studied the concert activities of “ancient music” organizations, such as the Academy of Ancient Music. His recent research interest is uncovering the background of performances of Italian opera works.
Yoshiko Mori
Lecturer at Waseda University and other universities. Her specialty is musicology. Her research focuses on opera in France from the 17th to 19th centuries. She is particularly interested in the 18th-century French opera debate, opera-comique, and 19th-century grand opera.